Unika Butiker Årets Rookie

Tog hem priset som Årets Rookie  i tuff konkurrens

I torsdags kväll tog nätverket Unika Butiker i hård konkurrens hem priset som Årets Rookie vid Västernorrlands största näringslivsgala Sundsvall Business Awards. På kort tid har nätverket gått från att vara lokalt till att finnas i 12 städer. Fler är på gång. Ökad lönsamhet, konkurrenskraft och synlighet. Det är några av resultaten butiker har uppnått genom konceptet. Katrineholm, Falun, Leksand, Borlänge och Örnsköldsvik är de senaste städerna att ansluta sig. Succénätverket lyfter den lokala handeln och tar upp kampen med de stora jättarna.

Det känns fantastiskt kul och ett erkännande för oss och alla dessa lokala entreprenörer som driver sina butiker fritt från kedjor och eller franchise. De här butikerna är otroligt viktiga för handeln i Sverige. Utan dessa fristående privatägda butiker med sina unika sortiment riskerar det lokala handelsutbudet att bli likriktat och identitetslöst. Det är de Unika Butikerna som gör varje stad och ort unik shoppingmässigt, säger Maria Skalin som tillsammans med Mari R. Nordstrand driver nätverket.

Priset Årets Rookie delas ut av Åkroken Business Incubator till ett nytt företag i Sundsvallsregionen som har modet att göra det oväntade, och har en affärsidé med innovationshöjd och tillväxtpotential.

Det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-handel. Unika Butiker-konceptet har på kort tid blivit en succé, där många handlare märker skillnad i en vardag med tuff konkurrens från stora kedjor och E-handel. Fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

– Redan namnet Unika Butiker gav återklang hos mig. Går man nedför huvudgatan i de flesta orter i Sverige är det samma kedjor som dominerar. Små butiker klarar inte konkurrensen och hyresnivåerna i shoppingcentra och mindre samhällen har fler och fler tomma skyltfönster. Genom att vara en del av Unika Butiker-konceptet hoppas jag att fler kunder och turister som vill bevara mångfalden och en levande bygd hittar mina produkter och den service jag erbjuder, säger Kirsi Frimanson som äger butiken Atelje Alpha i Leksand.

Unika Butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013 i syfte att öka synligheten, lönsamheten och konkurrenskraften för fristående privatägda butiker. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig. På kort tid har tio ytterligare städer anslutit sig. Nya städer och butiker hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige i konceptet.

Det här är en viktig satsning för handeln. Det är kul att se att konceptet på så kort tid spridit sig till så många städer, och blivit ett begrepp många uppmärksammat och pratar om. Jag är övertygad om att det kommer att ge en positiv inverkan på många lokala handlares intäkter, säger Anita Öberg, VD på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd, de får alltså inte vara eller tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Butiken ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för den region butiken finns i, och dessutom på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta. 1)De butiker som uppfyller kriterierna är varmt välkomna att skicka in en anmälan till nätverket om önskat medlemskap.

Vi hoppas och tror att Unika Butiker kan bli ett användbart nätverk för oss mindre butiker, inte minst när det gäller marknadsföring. Ett begrepp som kanske får folk att börja tänka på vikten av lokala, mindre aktörers betydelse för utbudet och mångfalden på orten, säger Anders Edblad och Katarina Hansson på Edblads Mode i Örnsköldsvik.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida, Facebooksida, finns i övriga sociala medier och har tagit fram en egen grafisk profil. I sommar lanserades en helt ny hemsida med utökad sökfunktion, och nyligen släpptes en Android-app med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där du lätt hittar Unika Butiker nära dig. Inom kort släpps även en iOS-app. Från och med sommaren 2014 smygöppnade även konceptet upp för caféer att ansluta sig till nätverket. Kriterierna för att vara med är detsamma som för butiker.

Unika Butiker finns idag i Sundsvall, Timrå, Sollefteå, Härnösand, Örnsköldsvik, Hudiksvall, Åre, Östersund, Leksand, Borlänge, Falun, Katrineholm.

Anita Öberg, VD på Näringslivsbolaget i Sundsvall, 070-256 45 25.
Atelje Alpha i Leksand, Kirsi Frimanson, 076-760 00 16.
Edblads Mode Örnsköldsvik, Anders Edblad 070-662 88 00, Katarina Hansson 070-347 00 95.

Mer om Unika Butiker, här hittar ni alla butiker:
www.unikabutiker.nu
www.facebook.com/unikabutiker

Mer om Åkroken Business Incubator

1) Med hållbarhet menas:
Att på något sätt ta hänsyn till miljö och/eller människor i sitt företagande och sortiment. Det kan exempelvis vara att butiken har ekologiska produkter, energisnåla transporter, ett energispartänk i butiken, minimerade förpackningar, närproducerat/lokalproducerat sortiment, ett second-hand sortiment, rättvisemärkta produkter, varor som produceras under goda arbetsförhållanden, arbetar med hjälp till behövande, har funktionshindrade/ungdomar/utrikes födda som anställda och ser dessa som en resurs osv.