Succén Unika Butiker sprider sig ut i landet

– Lokala, fristående och privatägda butiker i samverkan för ökad lönsamhet.

Sju städer har anslutit sig, fler är på gång. Ökad lönsamhet, ökad konkurrenskraft, synligare så att fler hittar till butikerna. Det är några av resultaten butiker i nätverket Unika Butiker har uppnått genom konceptet. Det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-handel. Därför startades Unika Butiker på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig och på kort tid har Sollefteå, Härnösand, Östersund, Åre och Hudiksvall kommit med i det framgångsrika nätverket. Flera andra städer har anmält intresse av konceptet.

– Jag tvekade inte en sekund när jag fick höra om Unika Butiker. Att samarbeta på detta sätt med andra fristående privatägda handlare gör att fler som gillar den här typen av butik hittar hit. Det är bra för både företag och människor som vill uppleva butiker som inte finns överallt. Hållbarhetstänket i konceptet är viktigt. Jag tänker mycket på miljön med exempelvis vattenlösliga färger, korta transportsträckor och återvinning, säger Pia Forslöf-Nilsson som drivit Pia F Design sedan 1992.

– Vi gick med direkt när vi fick höra om Unika Butiker. Ett jättebra koncept. Genom samarbetet når vi ut bredare och vi hoppas fler upptäcker och hittar våra unika butiker, säger Tommy Jonsson och Anna-Karin Mosten på TeloGott, en anrik delikatessbutik och ett familjeföretag som funnits i samma lokal i Östersund ända sedan starten 1958.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd, de får alltså inte vara eller tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Butiken ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för den region butiken finns i, och dessutom på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta. 1)

Unika Butiker-konceptet har på kort tid blivit en succé, där många handlare märker skillnad i en vardag med tuff konkurrens från stora kedjor och E-handel. I Sundsvall och Timrå har Unika Butiker funnits sedan hösten 2013, och många butiker har redan märkt resultat av samarbetet. Fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

– Det här är en viktig satsning för handeln i hela regionen. Det är kul att se att konceptet på så kort tid spridit sig till så många städer, och blivit ett begrepp många uppmärksammat och pratar om. Jag är övertygad om att det kommer att ge en positiv inverkan på många lokala handlares intäkter, säger Anita Öberg, VD på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Konceptet Unika Butiker har även uppmärksammats på regeringsnivå. Vid Företagarnas Rikskongress i Sundsvall nyligen träffade och presenterade representanter från Unika Butiker konceptet för Näringsminister Annie Lööf, som redan innan hade hört talas om Unika Butiker.

Från och med sommaren 2014 öppnar även konceptet upp för caféer att ansluta sig till nätverket. Kriterierna för att vara med är detsamma som för butiker. Som första café in i Unika Butiker blir Café Tunet på Alnö utanför Sundsvall.

– Vi gillar konceptet Unika Butiker och tror verkligen på den satsningen. Som liten aktör på en stor marknad är det viktigt att satsa rätt så man inte försvinner i bruset. Extra roligt att vi är först ut som café och vi lovar att förvalta det unika, både i miljö och produkt, som vi kan erbjuda här på Café Tunet på Alnö. Säger Anna frisk som tillsammans med Karin Andersson driver Café Tunet i sommar.

Unika Butiker har bland annat en gemensam Facebooksida och hemsida, och har tagit fram en egen grafisk profil. Nu i juni/juli lanseras en helt ny hemsida med utökad sökfunktion, och en mobilapp med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där du lätt hittar Unika Butiker nära dig. Unika Butiker finns idag i Sundsvall, Timrå, Härnösand, Sollefteå, Hudiksvall, Östersund och Åre. Flera andra städer har anmält intresse av konceptet, där alltså Sundsvall-Timrå står som förebild. Målet är att få med hela Sverige.

Anita Öberg, VD på Näringslivsbolaget i Sundsvall, 070-256 45 25.
Anna Frisk, Café Tunet, Alnövägen 83, 070-577 70 43. (www.facebook.com/pages/Café-Tunet/635880356484133?fref=ts)
Tommy Jonsson 070-325 86 86, Anna-Karin Mosten 070-299 59 29, TeloGott, Prästgatan 40, Östersund. (www.telogott.se)
Pia Forslöf-Nilsson, Pia F Design, Lilla kyrkogatan 5, Hudiksvall, 0650-995 59. (http://piafdesign.com)

Mer om Unika Butiker, här hittar ni alla butiker: www.facebook.com/unikabutiker www.unikabutiker.nu

1) Med hållbarhet menas: Att på något sätt ta hänsyn till miljö och/eller människor i sitt företagande och sortiment. Det kan exempelvis vara att butiken har ekologiska produkter, energisnåla transporter, ett energispartänk i butiken, minimerade förpackningar, närproducerat/lokalproducerat sortiment, ett second-hand sortiment, rättvisemärkta produkter, varor som produceras under goda arbetsförhållanden, arbetar med hjälp till behövande, har funktionshindrade/ungdomar/utrikes födda som anställda och ser dessa som en resurs osv.

Unika Butiker är inspirerat av Shop Small, ett begrepp från USA som kom till för att uppmuntra människor att handla i de små butikerna. Där har det bland annat lett till en officiell dag kallad Small Business Saturday, vilken haft en mycket positiv inverkan på många lokala handlares intäkter.