Succén Unika Butiker etablerar sig i Gävle

Kerstins, Zimmermans skor och Strumpan, där har ni Gävles första Unika Butiker. Ökad lönsamhet och ökad konkurrenskraft, det är exempel på resultat butiker i nätverket Unika Butiker, Sveriges nationella nätverk för fristående och privatägda butiker i Sverige, har uppnått. Nu etablerar sig det framgångsrika konceptet i Gävle. Sedan tidigare finns Unika butiker i Gävleborg med butiker i Ockelbo, Hudiksvall, Näsviken och Bergsjö. Nätverket finns just nu i 26 städer från norr till söder och nya städer och butiker ansluter sig kontinuerligt.

Det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-handel. Utan de fristående butikerna i Gävle och övriga Gävleborg med sina unika sortiment riskerar handelsutbudet att bli likriktat och identitetslöst jämfört med andra städer runt om i Sverige.

– För oss var valet att gå med i Unika Butiker ett val som baseras på att privata butiker inte ensam ska föra kampen mot de stora kedjorna. Ensam är inte stark i ”striden David mot Goliat”. Tillsammans med andra Unika Butiker står vi starkare och kan gemensamt höras och synas mer. Att vara en Unik Butik innebär också för oss att jobba hållbart. Det är viktigt att i en bransch, där man ofta ser skräckexempel om exempelvis syfabriker, ta in märken och varor där man tar hänsyn till både människa och miljö. Vi jobbar med leverantörer som ständigt arbetar med att säkerställa att mänskliga rättigheter, djur och natur tar så lite skada som möjligt, säger Catrin Jansson, som tillsammans med Catarina Nilsson äger Kerstins.

Det känns självklart att gå med i Unika Butiker. Konceptet är jättespännande och jag ser det som en trygghet att ha ett brett kontaktnät. Tillsammans tror jag vi kan hjälpa varandra på många sätt, och jag hoppas också att vi i Gävle kan göra lite saker tillsammans. Vi satsar verkligen på att vara en Unik Butik som jobbar med personlig service och välutbildad personal, säger Annika Larsson, Zimmermans skor.

– Vi småbutiker kämpar lite mot kedjorna som är duktiga på att marknadsföra sig. Nätverket kan hjälpa mig med profilering och att lyfta fram vad jag gör som jag kanske inte är medveten om, säger Carola Minicz som äger underklädesbutiken Strumpan på Söder i Gävle.

Unika Butiker startade på initiativ av några butiksägare i Sundsvall hösten 2013 i syfte att öka synligheten, lönsamheten och konkurrenskraften för just fristående privatägda butiker. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig och på kort tid har 25 ytterligare städer anslutit sig. Nya städer hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige.

För att tillhöra Unika Butiker ska butiken vara fristående och privatägd, den får alltså inte vara eller tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Butiken ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för den region butiken finns i, och dessutom på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.1) De butiker som uppfyller kriterierna är varmt välkomna att skicka in en anmälan till nätverket om önskat medlemskap.

Unika Butiker-konceptet har på kort tid blivit en succé, där många handlare märker skillnad i en vardag med tuff konkurrens från stora kedjor och E-handel. Fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar. Nyligen gick en av Sveriges främsta entreprenörer, hotellkungen Stefan Karlsson2) in som ordförande i styrelsen för nätverket.

I Unika Butiker får alla Sveriges fristående och privatägda butiker möjligheten till en unik marknadsplats. Att gemensamt skapa kundflöden och mervärden för kunden samt en enorm möjlighet att växa, säger Stefan Karlsson.

Catrin Jansson, Kerstins, 026-51 61 50, 072-719 61 50.
Annika Larsson, Zimmermans skor, 026-12 17 04, 070-716 95 18.
Carola Minicz, Strumpan, 026-62 80 97, 070-646 31 12.