Vårens Unik Butik-dag lördag den 29 mars

Gemensamt nätverk skapar nya förutsättningar och ökar lönsamheten för lokala privatägda butiker.

Lördagen den 29 mars är det dags för vårens Unik Butik-dag i Sundsvall och Timrå. Då uppmuntras alla lite extra att gynna de lokala handlarna och shoppa i de små, privatägda butikerna. Runt om i butikerna sker olika aktiviteter och erbjudanden. Unika Butiker-konceptet har på kort tid blivit en succé, där många handlare märker skillnad i en vardag med tuff konkurrens från de stora kedjorna.

– Det bästa är hela konceptet Unika Butiker. Vår svaghet är att många inte vet att vi finns och vart vi ligger eftersom vi ligger utanför centrum. Genom Unika Butiker får jag möjlighet att synas på ett ännu bättre sätt och fler hittar till butiken, säger Erica Nilsson, Gallerica i Kolsta.

Unika Butiker består av cirka 50 privatägda lokala butiker i Sundsvall och Timrå som inte är eller tillhör någon kedja eller franchise. Nya butiker ansluter sig till konceptet konstant, nu senast Eleganten och Sköna Under i Sundsvall. Förutom att butikernas sortiment i någon form är unikt och inte går att hitta någon annanstans i regionen erbjuder dessutom alla något hållbart i sortimentet eller sättet att arbeta.

– De fristående privatägda butikerna har med nätverket Unika Butiker fått en möjlighet att synas på ett ännu bättre sätt. Utan dessa butiker med sina sortiment vore regionen variationslös handelsmässigt, säger Mari R. Nordstrand, representant för Unika Butiker.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida och Facebooksida, en mobilapp är under produktion. I veckan öppnades konceptet upp för städer utanför Sundsvall/Timrå och flera städer är på väg in. Sundsvall-Timrå står som förebild och målet är att få med hela Sverige.

Världspremiären av Unik Butik-dagen i oktober 2013 blev en succé. Även många butiker utanför stadskärnan märkte en ökad tillströmning av kunder.

Unika Butiker är inspirerat av Shop Small, ett begrepp från USA som kom till för att få fler människor att handla i de lokala fristående butikerna. Där har det bland annat lett till en officiell dag kallad Small Business Saturday, vilken haft en mycket positiv inverkan på många lokala handlares intäkter.

Välkommen in till våra butiker under Unik Butik-dagen på lördag, eller närsomhelst!

Mari R. Nordstrand, Unika Butiker, tel 070-727 38 48.
Erica Nilsson, Gallerica, tel 070-337 43 66, www.gallerica.se

Här hittar ni de Unika Butikerna på karta: http://m.boka.visitsundsvall.se/sv/se-och-gora/karta?filter=c%3D26049
Mer om Unika Butiker: www.facebook.com/unikabutiker www.unikabutiker.nu